Menu se načítá

Cesta za krásami Řecka

Hani Preradová

17. června 2014

Když nám na konci loňského školního roku bylo nabídnuto paní profesorkou Bártovou jet letos na 10 dní do Řecka, někteří z naší třídy ani neváhali a ihned se přihlásili, že pojedou. Mezi nimi jsem byla i já a musím říct, že lépe jsem se rozhodnout nemohla.

Je pátek 30. května a někteří z nás se tahají s kufry a taškami do školy už na sedmou ranní, protože je potřeba dopsat nějaký ten test před odjezdem. Jsme natěšení a nedočkaví, ale škola ubíhá pomalu. Konečně zvonek v půl druhé oznamuje alespoň pro moji třídu konec výuky, takže už jen jdeme na oběd, skočíme na poslední a nezbytný nákup do nedaleké Žabky a pak už jen vyčkáváme na sraz a odjezd. Přesně ve čtyři již všichni sedí v autobuse a paní profesorka Čolasová nás jakožto vedoucí tohoto zájezdu vítá a vypráví nám první potřebné informace.

Během pár minut vyjíždíme a naše zadní část autobusu je plná hlasů, že je to jedno, že trajekt nám stejně ujel a že bude hnusně, obzvláště poté, co stojíme hodinu u Benešova. Jak se blíží noční hodiny, autobus pomalu usíná a všichni se budíme jen tehdy, když zrovna stavíme na záchod nebo na povinnou pauzu. V sobotu v půl čtvrté ráno dojíždíme do Terstu, kde již stojí náš trajekt, z něhož vyjíždějí ještě zbytky aut, autobusů a kamionů. Poté se všichni sbalíme a ověšeni všemi taškami, které na cestu potřebujeme, se vydáváme na trajekt od autobusu pěšky a přebíráme si své palubní lístky. Někteří jdou hned spát, pár jedinců si počkalo na odplutí v šest ráno, nasnídalo se a šlo spát taky. Neuvěřitelně pohodlné kajuty! Kolem druhé hodiny stavíme v Italské Anconě, kde strávíme dvě hodiny focením úžasného výhledu a opalováním se. Poté vyjíždíme a vystupujeme až v neděli v půl deváté ráno v Igoumenitse. Jsme konečně na půdě Řecka.

Cestou na penzion, kam dojíždíme až k večeru, se ještě stavujeme v Dodoně, kde navštěvujeme první z námi navštívených amfiteátrů a dozvídáme se první informace o historii Řecka. Pokračujeme do klášterů v Meteoře postavených na skalách a nakonec ještě památník po bitvě u Thermopyl, který se nachází nedaleko od našeho budoucího ubytování. Větší část zájezdu se ubytovává sice blíž k moři, ale také na té více hlídané budově, my jakožto „ti dospělí“ jsme na horním a méně hlídaném. Což využíváme pouze k tomu, že tam není noční řev „těch malých“. Jdeme spát celkem brzo, přece jen konečně normální postel. Druhý den navštěvujeme Delfy, náš první Tholos, jakýsi klášter a na vlastní oči vidíme výrobu ikon. Je trochu pod mrakem, přesto vedro. Cestou zpátky stavíme u supermarketu, děláme obrovské zásoby jídla a pití a pokračujeme zpět k penzionu. Po večeři sedíme všichni z horního penzionu ve venkovním sezení a povídáme si dlouho do noci o všem a o všech. Další den je silně pod mrakem, ale my vyjíždíme na lodi na ostrov Lichadonisia, abychom se celý den váleli na pláži. Ano, někteří jedinci se opravdu koupali - občas i společně s medúzou - což my zmrzlí, kteří všem kradli jejich oblečení, asi nikdy nepochopíme. Nicméně ochutnali jsme jejich souvlaki (grilované maso na špejli) a někteří i čerstvě nalovené a taktéž ugrilované rybičky, jejichž očíčka se na mě bohužel z cizích talířů párkrát koukla a já si odsedla. Kvůli zimě odjíždíme dříve a než odjedeme, je opět možnost si na pevnině nakoupit a prohlédnout jejich městečko, což tedy já nevyužívám a raději si hodinku a půl pospím v autobuse (v čemž po vystoupení z autobusu pokračuji až do dalšího dne do rána, kdy mě budí, že jedeme do Athén). Po včerejší zkušenosti a pohledu na oblohu se oblíkám pořádně, což později zjišťuji jako zbytečné a neuvážené. Přes poledne nás chce sluníčko usmažit, naštěstí se přeci později trošku zatáhne a dá se to lépe přežít. Konečně ochutnáváme k obědu místní jídlo a nemůžu si ho vynachválit. Athény opouštíme až po osmé večerní, usínáme v autobuse, ale jsme spokojení a díky menšímu vyspání se za jízdy si opět sedáme k venkovnímu stolu. Další den je odpočinkový, pouze jedno muzeum, „obchoďák“ a odpolední válení se u moře, koupání, válení, další koupání a ještě větší válení. Jelikož nás čeká brzký odjezd druhý den ráno, tak ještě večer balíme. Čeká nás asi dvouhodinová jízda, kterou všichni využívají k dospání předešlé noci. Navštěvujeme Korinth, Epidaurus, Mykény a hrobku Atreovců. Pak následuje už jen další supermarket a naloďujeme se na trajekt zpátky do Itálie.

Když o půlnoci odplouváme, snad všichni už spí. Budíme se dle našich osobních potřeb, někteří v osm, někteří ve tři odpoledne, obojí proto, že byl hlad. Užíváme si posledního subtropického sluníčka, opalujeme se, sedíme na palubě a prostě si vyprávíme, jak bychom tam zůstali ještě o pár dní víc. Večer trávíme společnou motlitbou na heliportu a poté se opět rozpadáme na skupinky a slavíme hluboko do rána, vždyť nás zítra čeká dlouhá cesta autobusem a všechno dospíme. Doplouváme k Benátkám kolem půl deváté ráno už ani nevím jakého času, jestli středoevropského nebo řeckého, ono to asi ani není důležité. Nasedáme do autobusu s nejlepším řidičem, který nás ještě po cestě vysadí na povinnou pauzu v Gemoně, kde trávíme asi hodinu, ale poté už nás nic nezastaví a my se pomalu, ale jistě, blížíme ku svým domovům.

Jsme unavení, špinaví a zničení, ale šťastní, lepší výlet jsme nemohli zažít. Byl to skvělý kolektiv, měli jsme s sebou nejlepší profesorky a řídil ten nejpříjemnější řidič. A ubytování? Někdy je skromný penzion s příjemnou obsluhou víc než luxusní hotel.