Maturitní ročník: Média
Mediální seminář
Hodinová dotace: jednoletý seminář - 2 hodiny týdně
Cíle předmětu:
Seminář je zařazen do vzdělávacího okruhu Jazyk a jazyková komunikace
Seminář si klade za cíl seznámit studenty se specifiky dnešních médií, jejich vlivem na náš život a rolím, které média v současném světě mají. Studenti blíže poznají informativní roli médií i jejich schopnost formativní, seznámí se s psycholingvistikou fungující v žurnalistice, budou se věnovat reklamě. V semináři budou rozvíjet svou mediální gramotnost vlastní tvorbou a praktickým nácvikem redakční práce.
Studijní požadavky:
- 1. pololetí:
- psaná žurnalistika - věnujeme se jednotlivým slohovým útvarům (zpráva, reportáž, recenze, fejeton) - čteme je, rozebíráme a sami je studenti píší.
- 2. pololetí:
- etika novináře, nová média, reklama - vytváření reklamy, píší se úvahy na probíraná témata.
V obou pololetích je povinností vytvořit jedno číslo školního časopisu tohoto semináře. Rozdělení pracovních pozic v redakční radě, nácvik činností - šefredaktor, redaktor, editor, grafik.
Povinnost účastnit se exkurzí - redakce novin, časopisů, televizních stanic, výstavy fotografií a pod.
Obsah učiva:
-
- Učivo
- Masová média ve společnosti
- Novinářská etika
- Textové žánry tištěné žurnalistiky
- Struktura tiskovin; práce redaktora, editora, grafika, obrazového redaktora
- Mluvená žurnalistika a nonverbální komunikace
- Reklama jako součást současné publicistiky