Maturitní ročník: Český jazyk
              
              
              
              Jazykový seminář
              
              Hodinová dotace:	     jednoletý seminář   -   2 hodiny týdně
                   
              
              
                  Cíle předmětu:
                      Seminář navazuje na předmět český jazyk a literatura a je určen pro žáky posledních ročníků. Klade si za cíl utřídit a rozšířit jejich znalosti češtiny a rozvíjet jejich jazykové dovednosti jak v mluveném, tak psaném projevu. Těžiště výuky spočívá v konkrétní práci s texty z různých stylových oblastí. Žáci jsou vedeni k samostatné práci, dovedou si v různých informačních zdrojích sami vyhledat potřebné informace a dále s nimi pracovat. Dovedou navzájem posuzovat své práce, pracují individuálně, ve skupinách či ve dvojicích. Učí se zapojovat do diskuse a vhodně argumentovat. Hlubší poznání jazyka a jeho vývoje vede žáky k tomu, aby chápali češtinu jako součást našeho kulturního dědictví.
                      
Volbu tohoto předmětu doporučujeme studentům pro předmět český jazyk a literatura ve společné části státní maturitní zkoušky a především těm, kteří chtějí studovat bohemistiku nebo jiné filologické obory.
                  
                  
                  
Studijní požadavky:
                  Předpokládá se vstupní znalost na úrovni posledního ročníku gymnázia, vstupní test se nepíše. Studenti si průběžně připravují referáty nebo prezentace na různá jazyková témata, pracují s odbornou literaturou; z hodiny na hodinu plní dílčí úkoly.
                  
                  Hodnocení probíhá formou testů v průběhu pololetí podle jednotlivých tematických oblastí, také je hodnocena individuální práce studentů (referáty a prezentace) a aktivita v hodinách.
                  
                  
                  
Obsah učiva:
              
                
                
                
                
                
                  - 
                      
                          - Jazyková kultura – zásady kultivovaného vyjadřování a praktické uplatnění těchto zásad ve vlastních projevech
 
                          - Jazyk jako nástroj komunikace - jednotlivé fáze komunikace
 
                          - Jazyk a myšlení – vztah jazyka a myšlení
 
                          - Psaný x mluvený jazyk – upevnění zásad psaného a mluveného projevu
 
                      
                   
                  
 
                  - 
                      
                          - Slovní zásoba – vývoj a proměny slovní zásoby, využití rozmanitosti slovní zásoby ve vlastním projevu i v krásné literatuře, žák dovede najít odpovídající příklady a interpretovat je
 
                          - Tvarosloví – učivo je zaměřeno především na tvaroslovné nepravidelnosti a odchylky
 
                          - Syntax – upevnění znalosti stavby české věty, nedostatky ve větné stavbě, využívání různých syntaktických jevů v literatuře 
 
                          - Stylistika – na vybraných slohových útvarech se žák zdokonaluje ve vlastním písemném i mluveném projevu –  dovede interpretovat texty z různých stylových oblastí
 
                          - Čeština a ostatní jazyky – vztah češtiny k ostatním jazykům, jak z hlediska historického, tak i typologického; žák si vyzkouší i roli překladatele
 
                          - Proměny češtiny – proměny češtiny během jejího vývoje i ve vztahu ke společenským změnám, regionální rozdíly, generační, profesní, zájmové atd.