Maturitní ročník: Výtvarná výchova
              
              
              
              Dějiny umění 20. století
              
              Hodinová dotace: jednoletý seminář - 2 hodiny týdně
                    
              
              
                  Cíle předmětu:
                    Seminář je zařazen do vzdělávací oblasti Umění a kultura v Rámcovém vzdělávacím programu. Seminář je určen žákům, kteří chtějí pokračovat ve studiu na školách s humanitním zaměřením, výtvarných školách a architektuře. Otvírá žákům pohledy do oblasti výtvarného umění. Klade si za cíl utřídit a rozšířit jejich znalosti v této oblasti. V prvním pololetí se zájem soustřeďuje na dějiny architektury, zvláště na tvorbu první poloviny 20.století, kde jsou položeny základy moderní světové architektury. Do výuky jsou zařazeny i současné projekty naší a světové architektury. Na učivo dějin architektury navazuje v druhém pololetí sochařská a malířská tvorba 20. století. Učivo o sochařské tvorbě sleduje jednotlivé sochařské tendence, nové materiály, techniky i formy novodobé instalace. V dějinách malířství je učivo rozděleno podle malířských skupin a postupů  v tvorbě, velká část učiva je věnovaná současné malířské produkci, technikám a výtvarným projektům.
                  
                  
                  
Studijní požadavky:
                    Základní znalost odborné terminologie, orientace v ikonografii výtvarných děl, znalost výtvarných materiálů a postupů. Na žáky je kladen požadavek samostatně popisovat a  hodnotit umělecká díla, s využitím odborných publikací. Žáci jsou schopni orientace v moderním umění, dovedou zvládnout popsat jednotlivé výtvarné směry v dějinách umění 20. století. Seznamují se se základní odbornou literaturou a při své práci ji využívají, dovedou vytvořit profil umělce či uměleckého směru a své poznatky také prezentovat.
                    
                    
                    V rámci vyučování jsou studenti průběžně zkoušeni formou testu po probraném období, další formou prověřování učiva jsou poznávací obrazové testy. Žákům jsou zadávány referáty a jednotlivá umělecká díla, na kterých se studenti učí odbornou terminologii, rozpoznávat ikonografii a výtvarné techniky jednotlivých objektů. V druhém pololetí zpracovávají žáci seminární práci, ve které zúročí své poznatky z dějin umění.
                 
                  
                  
Obsah učiva:
              
                
                
                
                
                
                  - Architektura
                      
                        - Odkaz architektury 19. století – období historizujících slohů
 
                        - Secesní architektura (evropská tvorba, česká secesní architektura)
 
                        - Raná moderna (individualistická tvorba počátku 20. století – Adolf Loos, Mies van der Rohe, Jan Kotěra,...)
 
                        - Avantgardní směry v architektuře na počátku 20. Století (expresionismus v Německu, konstruktivismus v Rusku, kubistická architektura v Čechách
 
                        - Funkcionalismus v architektuře
 
                        - Architektura po druhé světové válce (organická architektura, brutalismus, Archigram, metabolisté, skořepina, postmoderní architektura, dekonstruktivismus,...)
 
                        - Současné projekty v naší a světové architektuře
 
                      
                   
                  
                  - Sochařství
                      
                        - Sochařství první poloviny dvacátého století – nové materiály a formy v sochařské práci
 
                        - Kubistická díla – počátek moderního sochařství, dadaistická tvorba – asambláže, objekty, merz a volná tvorba
 
                        - Význam novátorské anglické sochařské generace
 
                        - Česká sochařská tvorba 20. století 
 
                      
                   
                  - Malířství
                      
                        - Malířské směry první poloviny 20. Století (fauvismus, expresionismus, kubismus, futurismus, abstrakce, dadaismus, surrealismus)
 
                        - Malířská tvorba po druhé světové válce: abstraktní expresionismus, OP-ART, POP-ART, konceptuální umění, minimalismus, land –art, nová figurace, hyperrealismus)