Maturitní ročník: Dějepis
Dějepisný seminář
Hodinová dotace: jednoletý seminář – 2 hodiny týdně
Cíle předmětu:
Seminář rozšiřuje a systemizuje učivo celého dějinného období se zaměřením na vybrané historické problémy obecné povahy a „významné mezníky“ českých i světových dějin. Prohlubuje již dosažené učivo z běžných hodin dějepisu tak, aby byl žák schopen zařazovat události do kontextu, měl ucelenější obraz o dějinách a dokázal se orientovat v současném dění na základě poznání dějinných zkušeností. Dále seznamuje se základním přehledem v otázkách dějepisného bádání s poukazem na vývoj historiografie jako vědního oboru. Nedílnou součástí výuky je též rozvíjení samostatné práce žáků, osvojení si způsobů zpracování odborného textu, práce s prameny a odbornou literaturou, schopnosti kultivovaného projevu, věcné argumentace a obhájení vlastního názoru na základě relevantních argumentů. Seminář lze doporučit žákům, kteří se nadále chtějí věnovat společenskovědním a humanitních oborům (historie, politologie, práva, dějiny umění, teritoriální studia, mezinárodní vztahy).
Studijní požadavky:
- aktivní účast v hodinách
- studium doporučené literatury
- průběžné opakování formou písemných testů
- seminární práce na zvolené problémové téma z českých dějin či obecných dějin nebo z historiografie
Obsah učiva:
- Historie jako vědní obor
- Základní pojmy a vymezení oboru, postavení v rámci systému humanitních věd, časové, prostorové a věcné členění historie, pomocné vědy historické, interdisciplinární obory a mezipředmětové vztahy, prameny a historický materiál, heuristika, práce s prameny, zásady historické kritiky a metody historikovy práce, oborová literatura a časopisy, možné přístupy a interpretace dějin jako celku, příklady ideologického zneužívání výkladu dějin
- Základní pojmy z historické geografie Evropy
- Výstavba odborného textu, náměty seminárních prací
- Zadání problémově pojatých referátů
- Struktura maturitních okruhů
- Přehled moderní historiografie (s důrazem na českou produkci)
- Cesta k modernímu dějepisectví (středověk, raný novověk)
- Počátky vědeckého dějepisectví
- Od obrozenectví ke konzervatismu
- Období tzv. pozitivistického dějepisectví a historické dílo prof. J. Golla, tzv. Gollova škola
- Dějepisectví po 2. světové válce (vybrané okruhy)
- Marxistická historická věda a českosl. historiografie po roce 1945
- Francouzská škola Annales a tzv. „nová historie“
- Soudobé trendy historického bádání – mikrohistorie, sociální dějiny, dějiny každodennosti, environmentální dějiny, historická antropologie, orální dějiny
- Vybrané okruhy světových dějin s přihlédnutím k vývoji českých zemí
- Antické období evropských dějin
- Středověk v evropském kontextu
- Nástup novověku a politickoekonomické proměny evropské společnosti
- Úloha tzv. buržoazních revolucí (nizozemská, anglická, americká, francouzská revoluce)
- Proměny evropských států v 19. stol., kolonialismus
- Proměny evropských států v 19. stol., kolonialismus