Předmaturitní ročník: Společenské vědy



Psychologie

Hodinová dotace: dvouletý seminář - 2 hodiny týdně

psychologie

Cíle předmětu:

Charakteristika předmětu: Cílem výuky je poskytnout studentům impulsy pro reflexi mravních hodnot, vlastních i společenských. Předmětem semináře jsou základy jednotlivých teoretických i aplikovaných oborů psychologie, jedná se o kapitoly z obecné psychologie, dějin, kapitoly z psychologie klinické a sociální, seznámení se základy psychologie vývojové. Seminář by měl umožnit porozumět obsahu psychologie, podstatě lidského myšlení a jednání, vhled do reakcí člověka. Dalším cílem výuky je naučit se lépe dorozumět s druhými, prohloubit vhled do mezilidských situací a podpořit kreativitu a otevřenost novým myšlenkám a názorům. Důraz je kladen na aktivní formy učení, v nichž si studenti budou osvojovat žádoucí sociální dovednosti formou zážitku na sobě samém.

Výběr tohoto předmětu je nutnou podmínkou pro možnost výběru zkoušky z psychologie v profilové části státní maturitní zkoušky.

Studijní požadavky:

referát, kazuistika, písemné testy, rétorická cvičení, sebepoznávací techniky

Učivo:

učivo 1.r.

  • Obecná psychologie
      - navazující studium na poznatky získané v rámci výuky Základů společenských věd
    • Rozlišení jednotlivých psychologických disciplín
    • Základní terminologie v oblasti psychologie
    • Základní díla a autoři oboru - obecná psychologie
  • Dějiny psychologie
      - významné psychologické školy a jejich představitel
    • Historický kontext související s předvědeckou psychologií i v dějinách psychologie moderní
    • Představitelé jednotlivých psychologických škol
  • Psychologie osobnosti
    • Oblasti psychologie osobnosti, ve vývoji osobnosti a jejího vztahu k okolí
    • Základní terminologii a autory psychologie osobnosti
  • Sociální psychologie
    • Sociálního rozměr člověka pohledem psychologie
    • Žák se naučí do jisté míry předvídat chování lidí podle sociálního kontextu, v němž se nacházejí



učivo 2.r.

  • Klinická psychologie
    • Rozvíjení schopnosti introspekce, posílení vnímavosti a citlivosti v dialogu
    • Žák je veden k porozumění osobnosti v celé její celistvosti, ovlivněné kulturními, vývojovými, sociálními a dalšími determinantami
  • Vývojová psychologie
    • Seznámení s podstatou psychického vývoje jedince
    • Žák je schopen orientovat se v oblasti psychologie osobnosti, ve vývoji osobnosti a jejího vztahu k okolí
  • Sebepoznávací techniky