Předmaturitní ročník: Matematika a její aplikace



Programování

Hodinová dotace: dvouletý seminář
1. ročník - 2 hodiny týdně
2. ročník - 2 hodiny týdně



programování

Cíle předmětu:

V Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnaziální vzdělávání je tento předmět kvalifikován jako doplňující vzdělávací obor.
Programování rozvíjí a prohlubuje algoritmické myšlení potřebné pro řešení různých problémových situací, zlepšuje schopnost analyzovat problém a pomocí zavedených postupů ho řešit.
Žáci při řešení problémů volí vhodné metody, vytvářejí jejich algoritmy, zdůvodňují postupy a diskutují řešitelnost, případně počet řešení daného problému.
Výuka programování má úzké mezipředmětové vztahy hlavně k matematice. Součástí výuky je také tvorba většího projektu, kde žáci lépe pochopí význam programování pro dnešní dobu. Programování je využitelné a potřebné v reálném životě i při studiu na vysokých školách zejména technického zaměření.
Výběr tohoto předmětu je nutnou podmínkou pro možnost výběru zkoušky z programování v profilové části státní maturitní zkoušky.

Studijní požadavky:

Předmět je koncipován jako dvouletý kurz s dvakrát dvouhodinovou týdenní dotací. Rozšířením tohoto předmětu je potom Programování pro pokročilé v maturitním ročníku s dvouhodinovou týdenní dotací.
Úkolem je naučit žáky algoritmicky myslet, programovat ve strukturovaném programovacím jazyce, seznámit je se základními metodami numerické matematiky. V posledním ročníku kurzu se vyučují náročnější struktury programovacího jazyka.
Součástí hodnocení jsou písemné práce, příprava a prezentace referátů a tvorba programů. Předmět je určen pro studenty, kteří nemají potíže s analýzou zadaného úkolu, t.j. s jeho rozložením na jednodušší části. Zvláštní matematické schopnosti nejsou potřeba, naopak logické myšlení je nezbytné.
Zapsání tohoto předmětu je nutnou podmínkou pro volbu maturity z programování.

Obsah učiva:

učivo 1.r.

  • Základy programovacího jazyka
    • struktura programu
    • proměnné – typy a deklarace
    • typy definované uživatelem
    • vstup a výstup (klávesnice, obrazovka, textový soubor)
    • standardní operace, funkce, priorita operátorů
    • přiřazovací příkaz
    • podmíněné příkazy
    • cykly řízené parametrem
    • cykly řízené podmínkou
    • podprogramy
    • statické jednorozměrné pole
  • Základy programování řízeného událostmi
    • základní komponenty (button, label, edit, memo, …)
    • menu
    • dialogová okna
    • grafika
učivo 2.r.

    • dynamické pole
    • vícerozměrná pole
    • práce s maticemi, řešení soustav lineárních rovnic
    • fronta a zásobník
    • vyhodnocování aritmetických výrazů
    • prohledávání stavového prostoru
    • numerické řešení rovnic