Předmaturitní ročník: Společenské vědy



Ekonomický seminář

Hodinová dotace: dvouletý seminář – 2 hodiny týdně

ekonomický seminář

Cíle předmětu:

Cílem ekonomického semináře je poměrně přesná orientace v ekonomických kategoriích, (např. v mikroekonomii a makroekonomii) a všech navazujících a souvisejících oborech ekonomie. Seminář je určen pro žáky, kteří chtějí pokračovat ve studiu ekonomie, politologie, práva, či jiných společenskovědních oborů. V rámci předmětu jsou rozvíjeny rozmanité schopnosti a dovednosti související s orientací v ekonomii. Žáci se učí porozumět ekonomii jako celku, umí nacházet souvislosti mezi jednotlivými ekonomickými tématy.
Výběr tohoto předmětu je nutnou podmínkou pro možnost výběru zkoušky z ekonomie v profilové části státní maturitní zkoušky.

Obsah učiva:

učivo

    • historie ekonomických škol
    • makroekonomie
    • podniková ekonomie
    • MMF, SB
    • EU
    • základy účetnictví
    • pojišťovny
    • marketing
    • výzkum trhu
    • bankovnictví
    • cenné papíry
    • burzy
    • management
    • personalistika
    • daně
    • mezinárodní obchod
žák

    • je obeznámen s vývojem ekonomického myšlení a s prací nejznámějších světových ekonomů
    • rozumí příčinám vzniku inflace, nezaměstnanosti
    • umí vysvětlit ekonomický růst a hospodářské cykly, příčiny krizí v ekonomice
    • je schopen založit vlastní firmu i obchodní společnost, chápe rozdíl v podnikání mezi FO a PO
    • je schopen sestavit ve firmě rozvahu, zná základy podvojného účetnictví i daňové evidence
    • umí rozdělit majetek podnikatele a odepisovat ho
    • je obeznámen se vznikem a funkcí MMF, SB, historií EU a jejími organizacemi
    • rozumí činnosti pojišťoven i jejich produktové nabídce
    • rozumí filozofii marketingu a marketingového mixu
    • orientuje se v možnostech výzkumu trhu
    • je obeznámen se systémem bankovnictví v ČR
    • chápe roli centrální banky
    • orientuje se v bankovních produktech i cenných papírech
    • je obeznámen s možnostmi investování na burzách
    • rozumí roli a funkci manažera
    • je obeznámen s průběhem přijímacího pohovoru, stylem a typem pohovoru, umí napsat životopis
    • umí pracovat se zákoníkem práce a obchodním zákoníkem
    • orientuje se v daňové soustavě
    • je obeznámen s principy mezinárodního obchodu včetně platebních a dodacích podmínek