Maturitní ročník: Výtvarná výchova



Estetika

Hodinová dotace: jednoletý seminář – 2 hodiny týdně

Estetika

Cíle předmětu:

Žáci se v teoreticko-praktickém semináři zabývají základními problémy a pojmy spojenými s fenoménem fotografie. Struktura semináře bude kombinovat (a) teoretické hodiny z filosofie, sociologie a psychologie fotografie, navíc nám půjde také o interpretační přístupy uměleckých děl XX. století (formalismus, strukturalismus, feminismus, marxistická estetika, psychoanalytická estetika), v tomto ohledu půjde zejména o aktivní četbu základních textů; (b) praktické hodiny reálného fotografování jako řešení zadaného problému nebo na zadaná témata, přizváni budou také hosté fotografové (ateliér, tvorba analogické fotografie); (c) přehled dějin fotografie a jejích žánrů; (d) v plánu jsou jak o poslední součást předmětu také pravidelné návštěvy externích institucí, především by šlo o výstavy fotografií a muzea.
Cílem předmětu je, aby studenti získali kladný vztah a kritický přístup k estetické praxi i teorii, ve které se každodenně nacházejí. Žáci jsou vedeni ke zvyšování své citlivosti a usměrňování tvořivosti. V rámci předmětu je rozvíjena celá řada schopností a dovedností souvisejících s estetickým cítěním a myšlením. Studenti se učí rozumět uměleckým dílům a hledat jejich význam pro svůj vlastní život.

Studijní požadavky:

  • aktivní účast v hodinách
  • průběžné písemné opakování (cca 2 - 3 testy v pololetí)
  • společný projekt (v roce 2015/2016 předpokládám fotografické portfolio na základě zadaných úkolů)

Obsah učiva:

učivo

    • filosofie fotografie (Benjamin, Berger, Kracauer, Barthes, Sontagová)
    • interpretační přístupy umění XX. století (formalismus, strukturalismus, psychoanalytická, sociální a feministická estetika)
    • kapitoly z dějin světové a české fotografie
žák

    • zkoumá umělecké dílo/fotografii z hlediska estetických kategorií, přistupuje k němu citlivě a kriticky
    • zná různé klíče k interpretaci uměleckých děl, popisuje jejich přednosti a nedostatky, umí je použít, buduje si svůj názor
    • je obeznámen se základními estetickými problémy fotografie a jejich možnými řešeními
    • dokáže srozumitelně vyjádřit a obhájit svůj postoj a názor